بلاک‌چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می‌کنند

Toucan
۳ بهمن, ۱۴۰۰
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

NFT

اگرچه مفهوم NFT از اواسط دهه‌ی میلادی پیشین وجود داشته، اما شهرت و محبوبیت خود در میان مردم را مدیون اتفاقی است که در فوریه‌ی ۲۰۲۱ برای اثر کلاژ Everydays از هنرمندی به‌نام Beeple رخ داد و او توانست اثر خود را با قیمت ۶۹/۳ میلیون دلار به فروش برساند.

از آن زمان، توجه بسیاری از افراد و حتی شرکت‌ها به این حوزه جلب شد و بازارهای بسیاری برای خرید و فروش آثار مختلف در قالب NFT ایجاد شدند. به همین دلیل، علاوه بر اتریوم، بلاک‌چین‌های مختلف دیگر هم به پشتیبانی از NFT روی آوردند. در ادامه با فهرستی از بلاک‌چین‌هایی آشنا خواهیم شد که از NFT پشتیبانی می‌کنند.

۱. Zilliqa

NFT

Zilliqa در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان اولین بلاک‌چین مبتنی بر شاردینگ (Sharding) در جهان عرضه شد. این شبکه طراحی شده تا مقیاس پذیری را افزایش دهد که به معنی عدم تاثیرپذیری سرعت تراکنش‌ها از رشد شبکه است. اولین شبکه‌های بلاک‌چین مانند بیت‌کوین و اتریوم به‌ دلیل سرعت پایین تراکنش‌های خود نقد می‌‌شوند.

اعضای جامعه‌ی Zilliqa که توکن‌های gZIL را مدیریت می‌کنند این فرصت را هم دارند که با رای خود بر درخواست‌ها، مسیری که بلاک‌چین پیش می‌گیرد را شکل دهند. بلاک‌چین Zilliqa علاوه بر پشتیبانی از NFT، چندین پروژه هم در این فضا دارد، از جمله همکاری با پلتفرم موسیقی Token||Traxx.

نکته‌ی جذاب‌تر درباره‌ی Zilliqa این است که این شبکه با پروژه‌ی Creator Fund خود فعالانه مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای رشد اقتصاد تولیدکنندگان اثر سرمایه‌گذاری می‌کند که شامل پشتیبانی از نوآوری‌ها در دنیای NFT و متاورس می‌شود.

۲. Flow

بلاک‌چین

Flow شبکه‌ی بلاک‌چینی است که از مکانیزم اثبات سهم بهره می‌گیرد و به‌صورت ویژه برای پشتیبانی از NFT و سایر کاربردهای مشابه طراحی شده. Dapper Labs که خالق یکی از اولین بازی‌های مبتنی بر NFT به‌نام CryptoKitties است، در سال ۲۰۱۷ و زمانی که تراکنش‌های این بازی در شبکه‌ی اتریوم انجام می‌شدند، Flow را توسعه داد.

معماری Multi-node منحصر به‌فرد Flow مشکلات مقیاس‌پذیری را برطرف می‌کند که در نهایت هزینه‌ی تراکنش‌ها را کاهش و سرعت آن‌ها افزایش می‌دهد. توکن FLOW برای تراکنش‌ها، نگهداری و کنترل رای‌گیری استفاده می‌شود.

طراحی هدفمند Flow که امکان بهره‌گیری از آن برای اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم کرده است، باعث شده تا کمپانی‌های رده‌بالا برای خرید و فروش دارایی‌های خود به همکاری با این شبکه متمایل شوند. از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان به UFC و NBA و حتی CNN اشاره کرد.

۳. Tezos

NFT

Tezos یک بلاک‌چین منبع باز با مکانیزم اثبات سهم است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این شبکه با هدف تداوم نوآوری و قابلیت به‌روز رسانی طولانی، کاربرانش را به همکاری و مشارکت تشویق می‌کند.

همچنین این شبکه بر مزیت‌هایش نسبت به اتریوم، به‌ویژه سازگاری بیشتر با محیط زیست، تاکید دارد. میزان برق مصرفی Tezos نسبت به اتریوم ۲ میلیون برابر کمتر است و برای ضرب هر NFT کمتر از یک XTZ نیاز است.

گرچه Tezos بلاک‌چین کمتر شناخته‌ شده‌ای است، اما در دنیای NFT شبکه‌ی تاثیرگذاری به‌شمار می‌آید. این شبکه به‌تازگی از همکاری خود با OneOf (پلتفرم موسیقی NFT)، Rarible (پلتفرم NFT) و استودیوی بازیسازی یوبی‌سافت خبر داده که اولین پروژه‌ی NFT خود را روی Tezos عرضه می‌کند.

۴. Solana

سولانا

Solana هم از مکانیزم اثبات سهم بهره می‌گیرد و خود را سریع‌ترین بلاک‌چین دنیا معرفی می‌کند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این شبکه، قابلیت مقیاس کردن آن است که سرعت بالای همیشگی‌‌اش را تضمین می‌کند. همچنین وعده داده هزینه‌ی هیچ تراکنشی بیش از ۰/۰۱ دلار نخواهد شد.

هدف Solana که همان تبدیل شدن به بلاک‌چین منتخب اپلیکیشن‌های کریپتو است، سبب شده در دنیای NFT هم مشهور شود. پروژه‌های NFT متعددی به‌صورت مستمر روی این شبکه عرضه می‌شوند و شرکت‌های مشهوری مانند Opera Browser هم با این بلاک‌چین همکاری دارند.

۵. Cardano

کاردانو

Cardano هم بلاک‌چین منبع باز دیگر فهرست ماست که از مکانیزم اثبات سهم بهره می‌گیرد. تیم توسعه دهنده‌ی کاردانو را افراد حرفه‌ای تشکیل می‌دهند و توسط هم‌بنیان‌گذار اتریوم تاسیس شده است. این شبکه بر اهمیت قبول نظارت و مقیاس‌پذیری متمرکز است. همچنین، Cardano مدعی عنوان سازگارترین بلاک‌چین با محیط زیست است.

قابلیت مقیاس‌پذیری و کارمزد پایین تراکنش‌ها این شبکه را به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای کاربران NFT تبدیل کرده است. بازارهای NFT مشهوری روی شبکه‌ی Cardano بنا شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Verlux و CNFT اشاره کرد.

کدام بلاک‌چین بهترین انتخاب برای NFT است؟

با توجه به این که بلاک‌چین‌های مختلفی از NFT پشتیبانی می‌کنند، انتخاب یک گزینه از میان همه‌ی آن‌ها دشوار خواهد بود. خوش‌بختانه، شبکه‌های مختلف با ویژگی‌های جذاب متعددی برای انتخاب وجود دارند و شما می‌توانید با توجه به این ویژگی‌ها به یک انتخاب درست برسید.

اگر تمایل دارید با یک بلاک‌چین دوست‌دار محیط زیست تعامل داشته باشید یا هزینه‌ی پایین تراکنش‌ها را در اولویت قرار می‌دهید، اکنون بلاک‌چین‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با ارائه‌ی این ویژگی‌ها و بسیاری ویژگی‌های جذاب دیگر از NFT پشتیبانی کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.